Digitálny marketing sa zvyčajne vzťahuje na online marketingové kampane, ktoré sa zobrazujú na počítači, telefóne, tablete alebo inom zariadení. Môže mať mnoho foriem, vrátane online videí, zobrazovaných reklám, marketingu na vyhľadávačoch, platenej sociálnej reklamy a príspevkov na sociálnych médiách.
Digitálny marketing sa často porovnáva s "tradičným marketingom", ako sú reklamy v časopisoch, billboardy a priame pošty. Zvláštne je, že televízia je obvykle zaradená do kategórie tradičného marketingu.
Čo je digitálny marketing?
Digitálny marketing, tiež nazývaný online marketing, je propagácia značiek na prepojenie s potenciálnymi zákazníkmi prostredníctvom internetu a ďalších foriem digitálnej komunikácie. To zahŕňa nielen email, sociálne médiá a internetovú reklamu, ale aj textové a multimediálne správy ako marketingový kanál.
V podstate, ak marketingová kampaň zahŕňa digitálnu komunikáciu, je to digitálny marketing. Skoro každá skúsenejšia marketingová agentúra má v portfóliu uvedenú ponuku služieb k výberu alebo inak k podpore biznisu potenciálneho klienta.
Odporúčame: Ako uniknúť materializmu na sociálnych sieťach? Tieto tri spôsoby zaručene pomôžu!
Inbound marketing oproti digitálnemu marketingu
Digitálny marketing a inbound marketing sa ľahko môžu zamieňať, a to s dobrým dôvodom. Digitálny marketing využíva mnohé z tých istých nástrojov ako inbound marketing - e-mail a online obsah, aby sme uviedli niektoré. Obe existujú na to, aby zaujali pozornosť potenciálnych zákazníkov cez cestu kupujúceho a premenili ich na zákazníkov. Avšak obe prístupy majú odlišné názory na vzťah medzi nástrojom a cieľom.
Digitálny marketing zvažuje, ako jednotlivé nástroje alebo digitálne kanály môžu previesť potenciálnych zákazníkov. Digitálna marketingová stratégia značky môže využívať viacero platforiem alebo sústrediť všetky svoje úsilie na jednu platformu. Napríklad spoločnosť môže hlavne vytvárať obsah pre sociálne médiá a e-mailové marketingové kampane a ignorovať iné digitálne marketingové cesty.
Na druhej strane, inbound marketing je holistický koncept. Najprv zvažuje cieľ a potom sa pozrie na dostupné nástroje, aby určil, ktoré účinne dosiahnu cieľových zákazníkov a v akej fáze zákazníckeho lievika by to malo prebiehať. Na príklad, ak chcete zvýšiť návštevnosť webovej stránky na generovanie viac potenciálnych záujemcov a zárobkov, môžete sa sústrediť na optimalizáciu pre vyhľadávače pri vyvíjaní svojej stratégie obsahového marketingu, čo povedie k lepšie optimalizovanému obsahu, vrátane blogov, cieľových stránok a ďalšieho.
Najdôležitejšie je si uvedomiť, že ako marketingový profesionál, nemusíte sa rozhodovať medzi dvoma. V skutočnosti spolu najlepšie fungujú. Inbound marketing poskytuje štruktúru a účel pre efektívny digitálny marketing v rámci digitálnych marketingových úsilí, zabezpečujúc, že každý digitálny marketingový kanál pracuje smerom k cieľu.
Odporúčame aj: Šťastné dni v apríli 2024 pre všetky astrologické znamenia: Sviežosť jari a nové príležitosti!
Zdroj: Depositphotos
Prečo je digitálny marketing dôležitý?
Akýkoľvek druh marketingu môže pomôcť vášmu podniku prosperovať. Avšak digitálny marketing sa stal čoraz dôležitejším vzhľadom na to, ako prístupné sú digitálne kanály. V skutočnosti bolo len v apríli 2022 celosvetovo 5 miliárd používateľov internetu.Od sociálnych médií po textové správy existuje mnoho spôsobov, ako využiť taktiky digitálneho marketingu na komunikáciu so svojou cieľovou skupinou. Okrem toho má digitálny marketing minimálne počiatočné náklady, čo ho robí nákladovo efektívnou marketingovou technikou pre malé podniky.
Digitálny marketing B2B oproti digitálnemu marketingu B2C
Digitálne marketingové stratégie fungujú pre B2B (business to business) rovnako ako pre B2C (business to consumer) spoločnosti, ale najlepšie postupy sa výrazne líšia medzi nimi. Tu je bližší pohľad na to, ako sa digitálny marketing používa v B2B a B2C marketingových stratégiách.
Klienti B2B majú tendenciu mať dlhšie procesy rozhodovania a teda aj dlhšie predajné lieviky. Stratégie budovania vzťahov fungujú lepšie pre týchto klientov, zatiaľ čo zákazníci B2C majú tendenciu lepšie reagovať na krátkodobé ponuky a správy.
B2B transakcie sú zvyčajne založené na logike a dôkazoch, to je to, čo zruční B2B digitálni marketéri prezentujú. Obsah B2C je pravdepodobnejšie založený na emóciách, s dôrazom na to, aby sa zákazník cítil dobre pri nákupe.
Rozhodnutia B2B majú tendenciu potrebovať viac ako vstup jednej osoby. Marketingové materiály, ktoré najlepšie ovplyvňujú tieto rozhodnutia, majú tendenciu byť zdieľateľné a stiahnuteľné. Zákazníci B2C na druhej strane preferujú osobné spojenia s značkou.
Samozrejme, existujú výnimky z každého pravidla. B2C spoločnosť s produktom s vysokou cenou, ako sú auto alebo počítač, by mohla ponúkať informatívnejší a vážnejší obsah. V dôsledku toho by mala byť vaša digitálna marketingová stratégia vždy zameraná na vašu vlastnú zákaznícku základňu, či už ste B2B alebo B2C.
Pozrite sa na svoju súčasnú cieľovú skupinu, aby ste vytvorili informované a cielené online marketingové kampane. Tým zabezpečíte, že vaše marketingové úsilie bude účinné a dokážete zaujať pozornosť potenciálnych zákazníkov.
Typy digitálneho marketingu
Existuje toľko špecializácií v rámci digitálneho marketingu, ako je spôsobov interakcie pomocou digitálnych médií. Tu je pár kľúčových príkladov typov taktík digitálneho marketingu.
Pozri si aj: Ako vyhnať negatívnu energiu z vášho domova? Aktivujte pozitívne vibrácie vo vašom dome!
Optimalizácia pre vyhľadávače
Optimalizácia pre vyhľadávače, alebo SEO, je technicky marketingový nástroj skôr než samotná forma marketingu. The Balance ju definuje ako „umeleckosť a vedu zatraktívňovania webových stránok pre vyhľadávače.“
„Umeleckosť a veda“ v SEO je najdôležitejšia. SEO je vedou, pretože vyžaduje, aby ste výskumne zvažovali rôzne prispievajúce faktory, aby ste dosiahli čo najvyššie možné umiestnenie na stránke výsledkov vyhľadávania (SERP). Dnes sú najdôležitejšie prvky, ktoré treba zvážiť pri optimalizácii webovej stránky pre vyhľadávače:- Kvalita obsahu- Úroveň angažovanosti používateľov- Mobilná priateľnosť- Počet a kvalita prichádzajúcich odkazov.
Okrem uvedených prvkov musíte optimalizovať aj technické SEO, ktoré tvoria všetky základné komponenty vašej stránky. Sem patria štruktúra URL, načítacie časy a nefunkčné odkazy. Zlepšenie vášho technického SEO môže pomôcť vyhľadávačom lepšie prechádzať a indexovať vašu stránku.
Strategické využitie týchto faktorov robí optimalizáciu pre vyhľadávače vedou, ale nepredvídateľnosť v nejúčinnosti robí z nej umenie. Nakoniec, cieľom je umiestniť sa na prvej stránke výsledkovej stránky vyhľadávača. To zabezpečuje, že tí, ktorí vyhľadávajú konkrétny dotaz týkajúci sa vášho brandu, môžu ľahko nájsť vaše produkty alebo služby. Aj keď existuje veľa vyhľadávačov, digitálni marketéri sa často zameriavajú na Google, keďže je celosvetovým lídrom na trhu s vyhľadávačmi.
V SEO neexistuje kvantifikovateľná metrika alebo konzistentné pravidlo pre vysoké umiestnenie v vyhľadávačoch. Google a ďalšie vyhľadávače menia svoj algoritmus takmer neustále, takže je nemožné urobiť presné predpovede. To, čo môžete urobiť, je pozorne sledovať výkon svojej stránky a prispôsobiť podľa toho svoju stratégiu.
Obsahový marketing
Ako už bolo spomenuté, kvalita vášho obsahu je kľúčovou súčasťou optimalizovanej stránky. V dôsledku toho je SEO hlavným faktorom v obsahovom marketingu, stratégii založenej na distribúcii relevantného a hodnotného obsahu cieľovej skupine.
Podobne ako v akomkoľvek marketingovom pláne, cieľom obsahového marketingu je prilákať záujemcov, ktorí sa nakoniec zmenia na zákazníkov. Avšak robí to inak než tradičná reklama. Namiesto toho, aby lákala potenciálnych záujemcov s potenciálnou hodnotou produktu alebo služby, ponúka hodnotu zadarmo vo forme písomného materiálu, ako sú:- Blogové príspevky- E-knihy- Bulletin- Transkripty videí alebo zvukov- Biely papier- Infografiky
Obsahový marketing má význam a existuje mnoho štatistík, ktoré to dokazujú:
- 84% zákazníkov očakáva, že spoločnosti budú vytvárať zábavné a užitočné obsahové skúsenosti
- 62% spoločností, ktoré majú aspoň 5 000 zamestnancov, vytvárajú obsah denne
- 92% marketingových pracovníkov verí, že ich spoločnosť považuje obsah za dôležitý aktívum
Hoci je obsahový marketing účinný, môže byť zložitý. Spisovatelia obsahového marketingu potrebujú vedieť dosiahnuť vysoké umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania, zatiaľ čo zároveň zapájajú ľudí, ktorí budú materiál čítať, zdieľať a ďalej interagovať so značkou. Keď je obsah relevantný, môže vytvoriť silné vzťahy po celú dobu zásobovania.
Aby ste vytvorili účinný obsah, ktorý je veľmi relevantný a zaujímavý, je dôležité identifikovať svoju cieľovú skupinu. Koho sa vlastne snažíte osloviť svojimi snahami o obsahový marketing? Keď už máte lepšie pochopenie svojej cieľovej skupiny, môžete určiť typ obsahu, ktorý vytvoríte. V obsahovom marketingu môžete použiť mnoho formátov obsahu, vrátane videí, blogových príspevkov, tlačiteľných pracovných listov a ďalších.
Nech už vytvárate akýkoľvek obsah, je dobrý nápad dodržiavať najlepšie postupy v oblasti obsahového marketingu. To znamená vytváranie obsahu, ktorý je gramaticky správny, bez chýb, ľahko pochopiteľný, relevantný a zaujímavý. Váš obsah by mal tiež návštevníkov presmerovať na ďalšiu fázu v zásobovaní, či už ide o bezplatnú konzultáciu so zástupcom predaja alebo na stránku registrácie.
Marketing prostredníctvom sociálnych médií
Marketing prostredníctvom sociálnych médií znamená zvyšovanie návštevnosti a povedomia o značke tým, že sa zapájate do diskusií online. Môžete využiť marketing sociálnych médií na zvýraznenie svojej značky, produktov, služieb, kultúry a ďalších aspektov. S miliardami ľudí, ktorí trávia svoj čas zapojením sa na sociálnych mediách, sa zameranie na marketing sociálnych médií môže oplatiť.
Najpopulárnejšími digitálnymi platformami pre marketing sociálnych médií sú Facebook, Twitter a Instagram, pričom LinkedIn a YouTube nie sú ďaleko zaostávajúce. Nakoniec, ktoré sociálne médiá použijete pre svoj podnik, závisí od vašich cieľov a cieľovej skupiny. Napríklad, ak chcete nájsť nové záujmy pre svoj FinTech startup, zacielenie na svoju cieľovú skupinu na LinkedIn je dobrý nápad, pretože profesionáli v odvetví sú aktívni na tejto platforme. Na druhej strane, spúšťanie reklám na sociálnych médiách na Instagrame môže byť lepšie pre vašu značku, ak prevádzkujete B2C zameranú na mladších spotrebiteľov.
Pretože marketing sociálnych médií zahŕňa aktívne zapojenie cieľovej skupiny, stal sa populárnym spôsobom, ako prilákať pozornosť. Je to najpopulárnejší obsahový médiu pre digitálnych marketérov B2C na 96%, a získava si pozíciu aj v oblasti B2B. Podľa Content Marketing Institute 61% obsahových marketérov B2B zvýšilo tento rok svoje využitie sociálnych médií.
Marketing prostredníctvom sociálnych médií ponúka zabudované metriky angažovanosti, ktoré sú veľmi užitočné pri pochopení, ako dobre oslovujete svoju cieľovú skupinu. Môžete si vybrať, ktoré typy interakcií sú pre vás najdôležitejšie, či už ide o počet zdieľaní, komentárov alebo celkových kliknutí na vašu webovú stránku.
Priamy nákup nemusí byť dokonca cieľom vašej stratégie marketingu sociálnych médií. Mnohé značky využívajú marketing sociálnych médií na začiatok dialógov s publikom namiesto toho, aby ich okamžite povzbudzovali, aby utratili peniaze. To je obzvlášť bežné u značiek, ktoré zacielené na staršie publikum alebo ponúkajú produkty a služby, ktoré nie sú vhodné na impulzívne nákupy. Všetko závisí od cieľov marketingu sociálnych médií vašej spoločnosti.
Aby ste vytvorili účinnú stratégiu marketingu sociálnych médií, je dôležité dodržiavať najlepšie postupy. Tu je niekoľko z najdôležitejších najlepších postupov v oblasti marketingu sociálnych médií:
- Vytvárajte vysoko kvalitný a zaujímavý obsah
- Odpovedajte na komentáre a otázky profesionálnym spôsobom
- Vytvorte harmonogram zverejňovania na sociálnych médiách
- Zverejňujte vo vhodnom čase
- Najmime manažérov sociálnych médií na podporu vašich marketingových úsilia
- Poznajte svoju cieľovú skupinu a na ktorých sociálnych médiách sú najaktívnejší
Odporúčame tiež: Novinky z vydavateľského domu GRADA na apríl 2024
Zdroj: Depositphotos
Marketing typu Pay-per-click
Platba za kliknutie, alebo PPC, je forma digitálneho marketingu, pri ktorej platíte poplatok za každé kliknutie na vaše digitálne reklamy. Takže namiesto toho, aby ste platili určitú sumu za neustále spúšťanie cielených reklám na online marketingových kanáloch, platíte len za reklamy, s ktorými jednotlivci interagujú. Ako a kedy ľudia vidia vašu reklamu, je trochu zložitejšie.
Jednou z najbežnejších foriem PPC je reklama vo vyhľadávačoch a pretože Google je najpopulárnejší vyhľadávač, mnohé podniky používajú na tento účel Google Ads. Keď je k dispozícii miesto na stránke výsledkov vyhľadávania, známej aj ako SERP, vyhľadávač obsadí toto miesto v podstate okamžitou aukciou. Algoritmus každú dostupnú reklamu prioritizuje na základe niekoľkých faktorov, vrátane:- Kvalita reklamy- Relevantnosť kľúčových slov- Kvalita cieľovej stránky- Množstvo ponúknutej ceny
Reklamy PPC sú potom umiestnené na vrchu stránok s výsledkami vyhľadávania na základe vyššie uvedených faktorov vždy, keď niekto vyhľadáva konkrétny dotaz.
Každá kampaň PPC má 1 alebo viac cieľových akcií, ktoré majú diváci vykonať po kliknutí na reklamu. Tieto akcie sa nazývajú konverzie a môžu byť transakčné alebo netransakčné. Vykonanie nákupu je konverzia, ale rovnako aj prihlásenie sa do bulletinu alebo volanie na vaše domovské kancelárie.
Čokoľvek si vyberiete ako svoje cieľové konverzie, môžete ich sledovať prostredníctvom vášho zvoleného digitálneho marketingového kanálu, aby ste videli, ako sa darí vašej kampani.
Affiliate marketing
Affiliate marketing je digitálna marketingová taktika, ktorá umožňuje niekomu zarábať tým, že propaguje podnikanie inej osoby. Môžete byť buď propagátorom, alebo podnikom, ktorý spolupracuje s propagátorom, ale proces je v oboch prípadoch rovnaký.
Funguje pomocou modelu zdieľania príjmov. Ak ste partnerom, získate províziu za každý nákup, ktorý urobí niekto, koho propagujete. Ak ste obchodníkom, platíte partnerovi za každý predaj, ktorý vám pomôže dosiahnuť.
Niektorí partneri sa rozhodnú recenzovať produkty len 1 spoločnosti, možno na blogu alebo na inom webe tretích strán. Iní majú vzťahy s viacerými obchodníkmi.
Či už chcete byť partnerom, alebo nájsť jedného, prvým krokom je naviazať kontakt s druhou stranou. Môžete použiť digitálne kanály navrhnuté na prepojenie partnerov s maloobchodníkmi, alebo môžete spustiť alebo sa zapojiť do programu s jediným maloobchodníkom.
Ak ste maloobchodníkom a rozhodnete sa priamo spolupracovať s partnermi, existuje veľa vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste svoj program urobili atraktívny pre potenciálnych propagátorov. Budete musieť týmto partnerom poskytnúť nástroje, ktoré potrebujú na úspech. To zahŕňa stimuly za skvelé výsledky, ako aj marketingové nástroje a hotové materiály.
Prirodzená reklama
Prirodzená reklama je digitálny marketing v maskovani. Jej cieľom je zladiť sa so svojím okolitým obsahom tak, aby nebola takým zjavným reklamným prvkom.
Prirodzená reklama bola vytvorená ako reakcia na cynizmus dnešných spotrebiteľov voči reklamám. Vediac, že tvorca reklamy platí za jej spustenie, mnohí spotrebitelia dôjdu k záveru, že reklama je zaujatá, a následne ju ignorujú.
Prirodzená reklama obchádza túto zaujatosť tým, že ponúka informácie alebo zábavu predtým, než sa dostane k čomukoľvek propagačnému, minimalizuje tak aspekt "reklamy".
Je dôležité vždy jasne označovať vaše prirodzené reklamy. Použite slová ako "podbudené" alebo "sponzorované". Ak sú tieto indikátory skryté, čitatelia by mohli stráviť významný čas zapájaním sa s obsahom, kým si neuvedomia, že ide o reklamu.
Keď vaši spotrebitelia presne vedia, čo dostávajú, budú sa cítiť lepšie voči vašemu obsahu a vašej značke. Prirodzené reklamy majú byť menej dotieravé než tradičné reklamy, ale nemajú byť klamlivé.
Influencer marketing
Podobne ako pri affiliate marketingu, aj influencer marketing spočíva v spolupráci s influencerom - jednotlivcom s veľkým počtom nasledovníkov, ako je celebrita, odborník v odvetví alebo tvorca obsahu - výmenu za expozičné možnosti. V mnohých prípadoch tieto influencery budú odporúčať vaše produkty alebo služby svojim nasledovníkom na niekoľkých sociálnych mediálnych kanáloch.
Influencer marketing dobre funguje pre spoločnosti B2B aj B2C, ktoré chcú osloviť nové publikum. Je však dôležité spolupracovať s renomovanými influencermi, pretože v podstate reprezentujú vašu značku. Nesprávny influencer môže poškodiť dôveru, ktorú spotrebitelia majú voči vašej spoločnosti.
Marketingová automatizácia
Marketingová automatizácia využíva softvér na pohon digitálnych marketingových kampaní, čím zvyšuje efektivitu a relevantnosť reklamy. V dôsledku toho sa môžete sústrediť na tvorbu stratégie za vašimi digitálnymi marketingovými úsiliami namiesto zdĺhavých a časovo náročných procesov.
Hoci sa marketingová automatizácia môže zdať ako luxusný nástroj, bez ktorého sa vaša firma môže obejsť, môže výrazne zlepšiť interakciu medzi vami a vašou cieľovou skupinou.
Podľa štatistík:
- 90% spotrebiteľov považuje personalizáciu za „veľmi“ alebo „pomerne“ príťažlivú
- 81% spotrebiteľov by chcelo, aby značky, s ktorými interagujú, ich lepšie chápali
- 77% spoločností verí vo hodnotu real-time personalizácie, ale 60% s ňou bojuje
Marketingová automatizácia umožňuje firmám udržať krok s očakávaniami personalizácie. Dovoľuje značkám:- Zbierať a analyzovať informácie o spotrebiteľoch- Navrhovať cielené marketingové kampane- Posielať a zverejňovať digitálne marketingové správy v správnom čase pre správne cieľové skupiny
Mnohé nástroje na marketingovú automatizáciu využívajú záujem (alebo jeho nedostatok) spotrebiteľa o konkrétnu správu na určenie, kedy a ako ďalej kontaktovať. Tento stupeň real-time prispôsobenia znamená, že môžete efektívne vytvoriť individualizovanú marketingovú stratégiu pre každého zákazníka bez ďalších investícií času.
Nástroje na marketingovú automatizáciu od Mailchimp zabezpečujú, že môžete komunikovať so svojou cieľovou skupinou prostredníctvom automatizácií založených na správaní, transakčných e-mailov, automatizácií založených na dátume a ďalších.
Email marketing
Koncept emailového marketingu je jednoduchý - pošlete propagačnú správu a dúfajte, že váš potenciálny zákazník na ňu klikne. Avšak, vykonanie je oveľa komplexnejšie. Predovšetkým musíte zabezpečiť, že vaše emaily sú žiadané. To znamená mať zoznam opt-in, ktorý robí nasledovné:- Individualizuje obsah, a to nielen v tele a predmete e-mailu- Jasne špecifikuje, aké druhy e-mailov dostane odberateľ- Podpis v e-maile, ktorý ponúka jasnú možnosť odhlásenia sa- Integruje transakčné aj propagačné e-maily
Chcete, aby váš potenciálny zákazník vnímal vašu kampaň ako cennú službu, nie len ako propagačný nástroj.
Emailový marketing je overená, efektívna technika sama osebe: 89% oslovených profesionálov ho označilo za svoj najefektívnejší generátor kontaktov.
Môže byť ešte lepší, ak zahrniete aj ďalšie digitálne marketingové techniky, ako je marketingová automatizácia, ktorá vám umožňuje segmentovať a plánovať vaše e-maily tak, aby efektívnejšie zodpovedali potrebám vašich zákazníkov.
Ak uvažujete o emailovom marketingu, tu sú niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť vytvoriť skvelé emailové marketingové kampane:- Segmentujte svoju cieľovú skupinu, aby ste zasielali relevantné kampane správnym ľuďom- Zabezpečte, aby e-maily vyzerali dobre na mobilných zariadeniach- Vytvorte harmonogram kampaní- Spúšťajte A/B testy
Mobilný marketing
Mobilný marketing je digitálna marketingová stratégia, ktorá vám umožňuje interagovať so svojou cieľovou skupinou na ich mobilných zariadeniach, ako sú smartfóny a tablety. To môže byť prostredníctvom SMS a MMS správ, oznámení sociálnych médií, upozornení na mobilných aplikáciách a ďalších.